Hverdag Sundhed Træning

3 myter om vægttab du burde kende

21. april 2017

I princippet er vægttab ganske enkelt. Forbrænd mere end du spiser. Men af en eller anden grund findes der er en masse myter rundt omkring, som gør at man tror det er sværere at tabe sig. Så nu er det vidst på tide at vi får aflivet de 5 største myter vedrørende et vægttab.

1. For at tabe sig, SKAL man dyrke cardio!
Nej. Som sagt handler det bare om at forbrænde mere end du spiser. Så om du laver cardio eller ej har intet sigende i om du taber dig. Du kan i princippet lige så godt lave kredsløbstræning eller noget helt tredje. Så hvis du bedre kan lide den ene form for træning, så laver du den. Kan du ikke lide at træne , jamen så er det ikke et krav til et vægttab. (Dog skal det siges, at det altid er sundere at lave noget form for træning)

2. Jeg kom til at spise 1 stykke kage, så nu er hele mit vægttab tabt!
Tror dette er en tanke alle har haft “øv, jeg kom til at spise et stykke kage, så nu kan jeg lige så godt æde hele brugsen tom for slik og starte op imorgen i stedet”.
Nej, 1 stykke kage gør ikke at du tage 10 kg på og hele dit vægttab er gået i stykker. Hellere nøjes med det ene stykke kage, og holde dig på stien resten af dagen. Husk det også handler om mængden og ikke bare at du har spist noget “forbudt”.

3. Man skal spise mange måltider om dagen, for at holde forbrændingen igang!
Naaaah. Der findes ingen videnskablig evidens om at flere måltider om dagen, skulle holde forbrændingen igang. Mange har dog flere måltider dagligt (Jeg har eksempelvis 5), for at holde deres blodsukker stabilt. Dette gør at du har mindre chance for at gå i kagedåsen og du får ikke det “crash” midt på dagen, hvor du bare kunne spise alt.
Men hvis det fungerer for dig, bare at have 3 måltider om dagen, så er dette også helt fint.

Relaterede Indlæg

Ingen Kommentarer

Skriv kommentar