Sundhed Træning

Følelsesmæssig spisning – hvordan du får hånd om din overspisning

21. december 2017

Det er ikke altid let at være rolig i feriesæsonen. Mellem “must have” legetøjet, der er ude af lager eller det feriemål, der var overbooket, er vi bundet til at komme op imod noget, der udfordrer vores mentale sundhed denne feriesæson. Så hvordan kan vi forbedre vores ro og forbliver jordnær?  Prøv disse tricks, når du føler dig sur og ser en grund til at spise det første og det bedste.

Se: Gå udenfor og se på naturen rundt omkring dig. Hvis du ikke vil gå ud, tænd et stearinlys og se flamdansen eller se på en bog med flotte billeder.

Hør: At lytte til musik er en vidunderlig måde at selvkalde sig på. Vær opmærksom, lad lydene komme og gå. Lyt efter ordene eller måske sæt noget yoga/massage musik på og fornem stemningen i musikken.

Lugt: Vi ved alle, at visse lugte bringer os tilbage til specifikke minder. Vær opmærksom på, hvilke dufte, der giver dig trøst uden sult eller trang. Måske duften af kanel bringer minder om gode tider med din mormor eller måske duften af pibetobak bringer dig tilbage til din oldefar. Tænk over mindet og få så mange detaljer frem.

Smag: Du behøver ikke at være væk fra fødevarer helt. Tag små bid, spis det langsomt og smage hver bid.

Føl: Nus et kæledyr eller kæl en person. Tag tøj på, der er bløde eller silke og mørk hvordan det føles.

Relaterede Indlæg

Ingen Kommentarer

Skriv kommentar