Sundhed Træning

Betyder mere sved en bedre træning?

6. december 2017

Lad os snakke lidt om denne sætning. Betyder mere sved at det har været en bedre træning? Jeg tror manges mål med en træning, er at man skal svede så meget så muligt, da man har en forestilling om at det forbrænder flere kalorier. Men er det egentlig sandt? Behøver man gennemsvede, for at få en god træning?

Hvorfor sveder vi?
Når din kropstemperatur stiger, udskiller dine kirtler sved, og fordampningen af fugt fra huden hjælper dig med at køle ned. (Selvfølgelig kan sveden forekomme af andre årsager, som stress eller frygt. Uheldig første date måske? Den slags sved kommer fra apokrinekirtlerne, der hovedsageligt er placeret i underarm og lyske.)

Hvor meget vi sveder under træning skyldes en række faktorer, herunder køn (mænd har tendens til at svede mere end kvinder) og alder (yngre mennesker sveder mere end ældre), såvel som genetik, temperatur og fugtighed.
Vægt spiller også en rolle: Større mennesker har tendens til at svede mere, fordi deres kroppe genererer mere varme.
En anden bidragyder er fitness niveau. Overraskende er, at folk har tendens til at svede mere end dem, der er mindre egnet. Forskning tyder på, at når dit fitnessniveau forbedres, kolliderer din krops varmeregulerende system hurtigere, køler dig hurtigere og giver dig mulighed for at arbejde hårdere, hvilket betyder meget mere sved.

Og vær ikke vildledt af tabet af få gram efter en super svedig træning. Dette er simpelthen vandvægt du vinder tilbage, når du rehydrerer og betyder ikke nødvendigvis, at du har brændt masser af kalorier.
På den anden side, skal du ikke tro at en lav-sveds træning betyder at du ikke arbejder hårdt nok eller brænder nok kalorier. Det kan være, at din sved fordampes hurtigt, fordi du træner i klimaanlæg, i nærheden af en ventilator eller udendørs på en blæsende dag. Eller måske sveder du ikke meget generelt.

Relaterede Indlæg

Ingen Kommentarer

Skriv kommentar