Sundhed Træning

5 ubehagelige sandheder om kost sundhed og fitness | del 3

10. december 2017

Så blev det 10. december.

Det vil sige endnu et afsnit af min “ubehagelige sandheder” serie. Dette bliver også det sidste afsnit i denne omgang. Hvis i har kunne lide at følge med i serien, så smid en kommentar. Så vil jeg helt sikkert starte det op igen i fremtiden med flere sandheder.
Har du ikke læst del 1 og 2. Kan de læses her og her.

Serien ubehagelige sandheder, går ud på at jeg afslører en masse ubehagelige sandheder. Ubehagelige fordi der sikkert er et par punkter som passer til dig eller måske passede de på dig. Lige meget hvad, vil jeg vædde med at du kan nikke “ja” til en del af det.

1. Nogle ting, der skal hjælpe, kan gøre tingene værre.
Jeg har gentagne gange sagt, at der ikke er en ting, der virker for alle. Tag mig som et eksempel, tæller kalorier eller endda sporing af makronæringsstoffer (sigter mod en bestemt mængde kulhydrater, fedt og protein hver dag) fører mig ned en gammel, skræmmende vej af obsessive spisevaner.
Du skal finde det bedste for dig. Hvis det er at tælle kalorier, så tæller du væk. Hvis det er at følge enkle retningslinjer, gør du det. Hvis en form for intermitterende fastning virker bedst for dig, så gør du det. Tag ikke retningslinjer, som gør tingene mere stressende eller fører til obsessive vaner.
Et andet eksempel ser jeg mere hyppigt: nogle mennesker begyndte at bære fitness trackers for at se, hvor mange skridt de tog hver dag, eller for at spore deres puls. Men så begyndte de at besætte med at brænde et vist antal kalorier og fik sig til at arbejde hårdere eller længere. Træning blev en opgave, fordi de var besat med at nå en vis kalorieforbrænding eller puls. Når de indså problemet, kastede de fitness tracker til side og kom tilbage til at fokusere på at blive stærkere og forbedre deres præstation hver træning.
Nogle værktøjer kan være nyttige. Men for nogle mennesker kan visse ting skabe en mental byrde.

2. For at få svaret på dit spørgsmål, skal du nogle gange forsøge at se, hvad der sker.
For eksempel anbefaler jeg, at kvinder fokuserer på at spise for det meste “ægte” fødevarer (ikke frostvarer eller færdigmad), inkludere en god proteinkilde i hvert måltid og deltage i et progressivt styrketræningsprogram. “Men, Camilla, vil løfte tungt med squats, deadlifts, presses og chin-ups og anvende disse ernæringsoplysninger hjælper mig med at tabe fedt og opbygge en bedre krop?”
Jeg kan sige “Ja”, indtil mit ansigt er blåt, fordi jeg har set det ske flere gange, end jeg kan tælle – men den eneste måde at virkelig vide det, er at prøve det og se. Og “prøv det og se” hvilket betyder at begå at gøre disse ting i mindst 12 uger, og se hvad der sker.

3. Nogle mennesker begynder at lave smartere madvalg og begynder at træne, alene for senere at udvikle obsessive spise- og træningsvaner.
Jeg har set det for mange gange at tælle og har oplevet det selv.
At få gode resultater fører til en “craving” for gode resultater; endnu bedre resultater. Ikke at sige at det altid er en dårlig ting – at se (eller føle) resultaterne fra din indsats øger motivationen, så du vil fortsætte.
Gode mad valg kan blive til en ekstrem begrænsning, hvilket kan føre til obsessive spisevaner, binge spise og spiseforstyrrelser.
At gå i gymnastiksalen kan konsekvent blive kompulsiv træning og føle det overbevisende behov for at “tjene din mad” eller “afbrænde” de usunde ting du spiste i weekenden.

4. At forsøge at gøre noget perfekt kan føre til ikke at gøre noget “godt nok”.
For eksempel snakker nogen højt og helligt om at du kun skal spise friske grøntsager – frosne er ringere, især når du mikrobølge dem, så siger de.
Fantastisk! Så den travle mor, der ønsker at forbedre hendes sundhed og hendes families sundhed og har købt mikrobølgeovne grønsager, fordi det sparer tid, mener nu, at hun skal rense, hugge og forberede grøntsager ellers gør hun ikke “godt nok”.
Men hvad der er ideelt eller bedre, er faktisk ikke bedre, hvis du ikke kan gøre disse ting konsekvent. Hvis en travl mor skal vælge mellem at købe broccoli, hugge det og dampe det over noget, der er bekvemt som drevet gennem vinduet på den lokale fastfoodrestaurant, kan hun tænke, at “spise godt er bare for svært.” Selvfølgelig, at købe broccoli fra en lokal landmand og forberede det selv er sandsynligvis en smule sundere end at købe en pose med hakket frosset broccoli, som du kan mikrobølge i posen. Men jeg vil meget hellere spise nogen mikrobølge veggies end at spise pommes frites.
Bundlinjen: ikke stress over at gøre alt perfekt.

5. Dårlige dage, dårlige træningspas, en række dårlige måltidsvalg eller skader er uundgåelige.
Nogle mennesker tillader disse ting at spore dem. Nogle mennesker bruger “Nå jeg lavede forfærdelige mad valg i dag, så jeg kan lige så godt spise hvad i helvede jeg vil have hele weekenden og starte over mandag” som en levedygtig undskyldning. Nogle mennesker oplever en skade eller tillader en gammel skade at holde dem tilbage. De ser kun på listen over ting, de ikke kan gøre med fortvivlelse.  Vælg kun at fokusere på hvad de kan gøre og få mest muligt ud af det.
Du kan altid gøre noget. Og når du bliver sporet, find en måde at komme straks tilbage på sporet uden skyld eller skam. Start fremad igen.

Relaterede Indlæg

Ingen Kommentarer

Skriv kommentar